Aaron Boyer - Drums
Ryan McAllister - Bass

Released 2014-03-31
Reviewed 2014-04-14

electrictalonsofthethunderhawk.com

fuzzorama

Soldalen eller kanske Solens Dal kallar sig detta amerikanska band. Ett band som nyligen släppte sin debut, en debut med en väldigt långt titel, en krånglig titel som är jobbig att skriva. Inte heller har de direkt ansträngt sig för att frambringa det snyggaste skivomslaget i världshistorien. Så vad har då denna trio att erbjuda, är det kanske så att de fokuserat uteslutande på musiken istället för runtomkringtjafset? Stoner Rock handlar det om sägs det, de ges ut på det svenska bolaget Fuzzorama som specialiserar sig på just denna genre så om du uppskattar den genren kan du med gott samvete läsa vidare.

Vad ska jag säga? Det är Stoner Rock kort och gott, med modern snygg produktion de typiska riffen, den klassiska tyngden och det ganska typiske sångaren. Liknande banden är mest bara kopierade från saker jag läst om detta band men jag kan säga att du skulle kunna kasta in ytterligare en uppsjö band i den listan om du vill, typ alla stoner rockband du kan komma på. Det är en genre som inte kan varieras speciellt mycket. Detta album är inte överdrivet varierat heller, hyfsat energiskt och väldigt välgjort med ungefär trekvarts speltid över tio spår.

Det här är ett sådant där jobbigt album att recensera, det säger inte så mycket och det fångar inte riktigt intresset hos mig. Det är för bra för att anses på den nedre halvan betygsmässigt och för dåligt för att göra något djupare intryck. Jag kan säga att jag har övervägt tre poäng ett antal gånger under processen att recensera albumet men det är för bra för att ge ett så lågt betyg. Samtidigt har jag svårt att se varför jag eller någon annan musikälskare ska lägga någon större vikt vid albumet när det finns så många bättre album därute i musikdjungeln.

Detta är inget som kommer att gå till historien för något av det vi kan höra på albumet, det glänser aldrig. Det är solitt och det är välgjort, inget spår står ut för mig och jag finner mig relativt ointresserad av detta album. Nu är jag ingen större fan av stoner rock men när det görs bra kan det vara riktigt grymt, detta är okej och där tycker jag faktiskt att vi kan nöja oss. Om du gillar stoner rock bör du nog ge detta album en chans, annars finns det bättre val i musikfloran.